Főoldal Aktualitások, hírek Hírek, cikkek Riport Dr. Kiss Bélával, a Baktalórántházi Járási Hivatal vezetőjével

Riport Dr. Kiss Bélával, a Baktalórántházi Járási Hivatal vezetőjével

Nyomtatás PDF

„Bő fél évszázad legmélyebb és legátfogóbb reformja teljesedik ki Magyarországon a január elsejével újraindult járási rendszer kialakításával.” – hallhattuk a kormányzat álláspontját a közigazgatás megújulásáról. A frissen megalakult Baktalórántházai Járási Hivatal vezetőjével, Dr. Kiss Bélával beszélgettünk a helyieket érintő változásokról.

- A szerkesztőség nevében gratulálok a kinevezéséhez és arra kérem, röviden mutatkozzon be az újság olvasóinak, lehetséges ügyfeleknek!
Köszönöm szépen! Azzal kezdem, hogy bár Nyíregyházán születettem 1963-ban, a családi gyökerek Kislétához kötnek. Az általános iskolát is ebben a községben végeztem. A nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban folytattam tanulmányaimat, s Bartha Dénes testnevelő edzősködése mellett a kézilabdával is szoros barátságot kötöttem. Az érettségi után az államigazgatási főiskola következett, ahol 1985-ben igazgatásszervező diplomát vehettem át. Nyírbátorban kezdtem el dolgozni gyámügyi ügyintézőként, majd a sorkatonai szolgálat után 1987-ben igazgatási csoportvezető lettem ugyanott. Még abban az évben szeptember 1-jétől Máriapócs, Pócspetri és Kisléta közös tanácsának vb-titkára lettem. A rendszerváltás után 1990-ben az önkormányzatok megalakulásával Máriapócs jegyzői feladatait láttam el, s ezt a tisztséget 2012 decemberéig töltöttem be. Két leány, Donatella (22) és Virág (16) édesapja vagyok, feleségem Kissné Bunya Katalin egyetemi szociális munkás.

- Melyek a hivatal jelenlegi feladatai?
A Járási Hivatal feladatai jól körülhatároltak, jogszabályok által folyamatosan bővülve kerültek megállapításra. Ügyfeleink számára az okmányirodai feladatok ellátása, valamint a gyámhivatal tevékenysége nem jelent újdonságot. A szociális igazgatás területén viszont az alanyi jogon járó közgyógyellátás, az ápolási díj megállapítása és a rászorultsági alapon járó térítésmentesen igénybe vehető egészségügyi jogosultságról kiadott hatósági bizonyítvány jelentkezik kizárólagos járási hatáskörnek. Az általános igazgatásban a szabálysértés, valamint a hivatal belső működését biztosító feladatok képezik a hatáskör zömét. A Járási Hivatal szervezeti egységébe tartozik a Munkaügyi Kirendeltség is, amelynek szakmai függetlensége a jövőben is munkaügyi szakmai szervezeteken keresztül valósul meg.

- Milyen új feladatkörök várhatóak?
Március 1. napjától az egyszerűsített honosítási kérelmek átvétele az 1993. évi LV. tv. és a 125/1993. (IX.22) Kormányrendelet alapján. Szintén március 1. napjától a hazai anyakönyvezés az egyszerűsített honosítást követően az 1982. évi 17. törvényerejű rendelet és a végrehajtására kiadott 6/2003. (III.7.) BM rendelet alapján. Kormányzati elképzelések szerint a Járási Hivatalok közreműködnek majd az osztatlan közös részaránytulajdonok kiadásában is. A részarány tulajdonnal kapcsolatos feladatmeghatározás a jövőben várható. A szabad vállalkozási zónákban biztosított vállalkozói kedvezmények biztosítása, munkahelyteremtés vonatkozásában is várhatóak feladatok. 

- A közigazgatási és igazságügyi minisztérium szakmai elképzelése alapján 2013. évben minden járási hivatalban kialakításra kerül a kormányablak. Hová tervezik a helyét városunkban és várhatóan milyen ügyeket intézhetnek majd itt az állampolgárok?
Így van, az idei év második felére tehető az időpontja a kormányablak létrehozásának általánosan és a járásunkban is, ami az okmányiroda informatikai alapbázisára épülve fogja feladatait ellátni. Az elképzelések szerint az okmányiroda helyiségei, és technikai eszközei kerülnek bővítésre a személyi állomány 1-2 fő növelésével egyidejűleg. Az elképzelések alapján a kormányablakok feladatellátása hasonló jellegű lesz a jelenleg csak a megyeszékhelyen működő kormányablakéval.
Várható feladatok például: anyasági támogatás igénylése, gyermekgondozási díj (GYED) igénylése, gyermekgondozási segély (GYES) igénylése, TAJ kártya igénylés befogadása, elektronikus tulajdoni-lap másolat lekérdezése, kereskedelmi tevékenység bejelentése, engedélyezése, telepengedélyezési eljárás, egyéni vállalkozói igazolvány igénylése, egyéni vállalkozói tevékenység bejelentése, őstermelői igazolvány elvesztésének, megsemmisülésének bejelentése, őstermelői igazolvány kiadása iránti kérelem benyújtása. 

- Melyek az eddigi tapasztalatai?
A Járási Hivatal kialakításához Baktalórántháza Város Önkormányzata biztosította a tulajdonában lévő városközpontban elhelyezkedő műemlék jellegű épület földszintjét. (Ez a volt Kistérségi Központ épülete - a szerk.) A működéshez szükséges bútorzatot, informatikai eszközöket a járáshoz tartozó önkormányzatok, valamint Kistérségi Központ bocsájtotta használatunkra. A települések polgármesterei első perctől felajánlották a segítségüket, a Járási Hivatal minél jobb működése érdekében. A járáshoz tartozó települések lakossága könnyen felfedezte és megtalálta hivatalunkat. Az eltelt 1 hónap alatt 2424 fő ügyfél jelent meg hivatalos helyiségeinkben, ügyirataink száma pedig meghaladta a 2000 darabot. 

- Köszönjük a tájékoztató beszélgetést, eredményes munkát kívánunk Önnek és a Hivatal valamennyi dolgozójának!

Hivatali ügyfélfogadás: hétfő és csütörtök 8.30 - 12.00; szerdán 8.30 – 15.30 óráig.

Okmányirodai ügyfélfogadás: hétfő, kedd és csütörtök 8.00 - 12.00, szerdán 8.00 – 15.30 óráig.

Egyéb napokon és időpontokban az ügyfélfogadás szünetel.

 

 


A városháza épülete, Baktalórántháza.

Közös Önkormányzati Hivatal Baktalórántháza

Cím
4561 Baktalórántháza, Köztársaság tér 8.
Telefon / fax
+36-42-550-032, +36-42-550-033
E-mail
baktaph@vnet.hu, baktapmh@gmail.com
Ügyfélfogadás
Hétfő-csütörtök: 7.30 - 12.00, 12.30 - 16.00
Péntek: 7.30 - 13.00